Білокінь Надія Аврамівна

Н. Білокінь. Світлина з видання: Статива О. Майстер декоративного розпису Надія Білокінь. Київ: Мистецтво, 1966. С. 2.

Білокінь Надія Аврамівна (20.09.1893 – 05.02.1981) – українська майстриня народного декоративного розпису.
 Народилася майстриня в селі Петриківці (нині селище Дніпровського району Дніпропетровської області) в бідній багатодітній селянській сім”ї.

Н. Білокінь. Декоративний мотив. 1929 р. Світлина з альбому: Петриківський розпис. Джерела. Київ: Мистецтво, 2018. С. 36З 12 років Надія почала допомагати матері прикрашати хату «мальовками», а з 14 років вже заробляла малюванням – продавала свої малюнки на базарі й розмальовувала хати на замовлення.

«Безпосереднім учителем Білокінь була і є чарівна українська природа з широкими ланами, з зеленими луками, з запашними гаями, з пишним цвітом квітів. Мала Надійка уважно спостерігала за роботою матері, яка за давніми традиціями розмальовувала хату різними візерунками» (3, с. 8).

У 1920 році Надія познайомилася із місцевим учителем малювання О. Стативою, який звернув увагу на роботи Н. Білокінь і заохотив її до подальшої роботи. «Малювання давало мені, по-перше, безмежну втіху і задоволення, а, по-друге, – це було матеріальне забезпечення моєї сім”ї» (3, с. 9).

У 1935 році Н. Білокінь запросили до Києва на роботу в Центральні експериментальні майстерні при Київському музеї українського мистецтва, що розміщувалися на території Києво-Печерської лаври, для підготовки Першої республіканської виставки народної творчості.

Н. Білокінь. Ескіз розпису печі. 1931 р. Світлина з альбому: Петриківський розпис. Джерела. Київ: Мистецтво, 2018. С. 41. Н. Білокінь. Бузок. 1929 р. Світлина з альбому: Петриківський розпис. Джерела. Київ: Мистецтво, 2018. С. 36.Н. Білокінь. Квіти у вазоні. 1961 р. Світлина з альбому: Петриківський розпис. Джерела. Київ: Мистецтво, 2018. С. 46.

На виставці експонувалися роботи майстрині, які мали великий успіх. Після виставки Надія Аврамівна здобула звання майстра народного мистецтва. Творча спадщина майстрині складається з двох частин – традиційне квіткове малювання й сюжетно-жанрові картини.

Н. Білокінь. Весільна процесія. 1961 р. Світлина з альбому: Статива О. Майстер декоративного розпису Надія Білокінь. Київ: Мистецтво, 1966. Іл. 24. Н. Білокінь. Весілля. 1961 р. Світлина з альбому: Статива О. Майстер декоративного розпису Надія Білокінь. Київ: Мистецтво, 1966. Іл. 25.

Твори художниці оптимістичні й життєстверджуючі. Надзвичайно самобутня, щира творчість Н. Білокінь є прикладом чудових традицій українського декоративного мистецтва. Твори Надії Білокінь є гордістю музейних колекцій України.

Н. Білокінь. Жоржини з китичками. 1963 р. Світлина з альбому: Статива О. Майстер декоративного розпису Надія Білокінь. Київ: Мистецтво, 1966. Іл. 11.

Використана література:

1. Спогади Надії Білокінь / авт. вступ. ст. та коментарів Ю. Смолій // АНТ. – 2002. – № 7–9. – С. 163–166.

2. Петриківськийрозпис. Джерела : [альбом] / упоряд. О. Шестакова. – Київ : Мистецтво, 2018. – 79 с. : кольор. іл.

3. СтативаО. Ф. Майстер декоративного розпису Надія Білокінь : [альбом] / О. Ф. Статива. – Київ : Мистецтво, 1966. – 12, [25] с. : іл., кольор. іл. – (Майстри народної творчості).
Догори