Шістдесят тоталітарних років: зображальне мистецтво України

15 травня 2025 року в Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці імені В. Г. Заболотного відбулася презентація монографії Олексія Роготченка «Шістдесят тоталітарних років: зображальне мистецтво України».

Модераторкою заходу виступила відома письменниця, архітектурознавиця, пам’яткознавиця, завідувачка відділу дослідження просторових і предметних систем Інституту проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтва України – Наталія Кондель-Пермінова, яка представила автора – доктора мистецтвознавства, член-кореспондента Національної академії мистецтв України, професора, заслуженого діяча мистецтв України, провідного арт-критика, дослідника проблем сучасної художньої культури, куратора національних і міжнародних художніх проєктів Олексія Роготченка.

Він народився 1954 року у Києві в родині журналістки Зої Стрєлової й письменника Олексія Роготченка. Олексій Роготченко – випускник Київського художнього інституту (нині НАОМА) факультету історії та теорії мистецтв. Його перу належать понад півтисячі мистецтвознавчих, культурологічних, філософських досліджень, статей, монографій (серед яких ґрунтовні «Соціалістичний реалізм і тоталітаризм» та «Мистецтвознавство: роздуми і життя») та есе про життя й творчість художників. Також О. Роготченко – автор численних радіо і телепередач; з його ініціативи було засновано часопис «МІСТ», в якому він обіймає посаду головного редактора.

Упродовж тривалого часу науковець очолює секцію критики та мистецтвознавства Київської організації Національної спілки художників України і є членом інтернаціональної асоціації арт-критиків. Зі зброєю в руках Олексій Олексійович стояв у загоні територіальної самооборони України на початку повномасштабного вторгнення. Створив волонтерську групу, яка за допомогою арт-терапії сприяє відновленню українських військових. Така широка амплітуда наукової та громадської діяльності дає змогу відчувати актуальні проблеми сьогодення та відгукуватися на них.

Як зазначив сам науковець, книга «Шістдесят тоталітарних років: зображальне мистецтво України» є підсумком його творчих пошуків за 50 років, що позначилися для автора глибокими дослідженнями українського мистецтва та його ролі у боротьбі за національну ідентичність.

Монографія окреслює той період вітчизняної історії, на який випали найтяжчі випробування: громадянська війна, боротьба з мистецькими угрупованнями, голод, Голодомор, колективізація, українізація, фізичне знищення інтелігенції, Друга світова війна, боротьба з космополітизмом, залякування творчого люду, панування соціалістичного реалізму як єдиного методу і стилю в культурі, «відлига», нонконформізм, закінчення часу тоталітарної сваволі.

У монографії розкрито вплив тоталітарного режиму 1920–1980-х років  на розвиток культури, окреслено суспільно-політичне й соціально-психологічне тло тієї доби, а також створювану радянськими ідеологами одновекторність розвитку художньої культури та феномен залежності митця від цих обставин.

Як зазначив автор він намагався відтворити історію знищення кремлівськими режимами української культури. У дослідженні розкрив особливий різновид радянського мистецького тоталітаризму в Україні, а також спростовано міф про відсутність опору методу соціалістичного реалізму, нав’язаному владою.

У своєму виступі Олексій Роготченко наголосив, що дана монографія не є підручником. Пропонований читачу текст – власна авторська версія розвитку та нищення зображального мистецтва шести десятків тоталітарних років минулого століття.

«Знати минуле, вивчати його помилки непросто, але необхідно, щоб на новому етапі історичного розвитку не наступати на ті самі граблі, не повторювати тих самих помилок. Це особливо важливо у наш буремний воєнний час» – наголосив науковець.

На презентації виступила Зоя Чегусова, провідна українська мистецтвознавиця, кандидат мистецтвознавства, заслужена діячка мистецтв України, лауреатка Національної премії України імені Тараса Шевченка, президентка Української секції Міжнародної асоціації арткритиків АІСА під егідою ЮНЕСКО, яка підкреслила масштабність і ґрунтовність за своїм задумом і реалізацією праці Олексія Роготченка. Вона поетично порівняла монографію митця зі складним музичним твором, написаним і виконаним симфонічним оркестром. «Ця книга вражає діапазоном творчих завдань, історичними, теоретичними проблемами, питаннями, які ставить і дає відповідь автор, пов’язані з політикою, ідеологією, соціологією, культурологією  того часу. Це не просто академічне мистецтвознавче дослідження, це ґрунтовний аналіз тієї доби» – зауважила дослідниця.

Завідувач кафедри дизайну Київського столичного університету  імені Бориса Грінченка, доктор історичних наук, член Національної спілки художників України, віце – президент Асоціації реставраторів України Віктор Карпов привітав друга і колегу з виходом нової книги, зазначивши вагомий вклад нового видання у розуміння небезпеки тоталітаризму не тільки для мистецтва, а і для суспільства в цілому. «Ця титанічна праця вкрай важлива саме зараз, коли йде кровопролитна війна» – наголосив він. Також Віктор Карпов відзначив, що публіцистичний стиль написання автор поєднує з глибоким мистецтвознавчим аналізом, саме тому книга читається із зацікавленням і насолодою.

На останок Олексій Роготченко закликав присутніх завжди пам’ятати, що за бравурними маршами, красномовними плакатами, вражаючими монументами зі сходу завжди суне тоталітаризм із цілим набором знарядь для замикання ротів і закручування гайок. Тож маємо бути свідомими, щоб без вагань ставати на захист такої омріяної свободи.

Учасники заходу високо оцінили появу нової книги й кропітку дослідницьку роботу мистецтвознавця й побажали автору продовжити свої творчі пошуки і висловили сподівання невдовзі побачити другу частину важливого і своєчасного дослідження.

 

Догори